جهت مشاهده راهنمای جامع ارسال اطلاعات از نرم‌افزار "کارما" به سامانه مودیان مالیاتی کلیک کنید

یادگیری سازمانی و مدیریت دانش

یادگیری سازمانی چست؟ یادگیری سازمانی فرآیندی است که سازمان از طریق کسب تجربه و استفاده از آن تجربه برای ایجاد دانش، به مرور زمان خود را بهبود می بخشد. دانش ایجاد شده سپس در داخل سازمان منتقل می شود. یادگیری سازمانی برای همه شرکت ها مهم است، زیرا ایجاد، حفظ و انتقال دانش در درون سازمان، سازمان را به طور کلی تقویت می کند. هنگام نگاه کردن به تعریف یادگیری سازمانی، سه اقدام اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفت: تصور کنید! عمل کنید! بازتاب دهید! ایده یا محصولی تصور می شود، شرکت ایده یا محصول را ایجاد می کند، سپس شرکت باید تأمل کند. از طریق این بازتاب فرآیند و نتیجه است که یادگیری اتفاق می افتد. علاوه بر این اقدامات، سه فرآیند کلیدی در یادگیری سازمانی اتفاق می افتد: ایجاد دانش، نگهداری دانش و انتقال دانش.

یادگیری سازمانی و مدیریت دانش

در جدیدترین مطلب ارائه شده در 14 مارس 2024 ، دورکاری به یک شیوه کاری رایج و گاهاً ضروری برای بسیاری از افراد در دنیای فعلی تبدیل شده است، که عمده تاثیرپذیری این سبک کارکردن از ویروس کووید-19 است.

دغدغه فراموشی زمان و دسترسی به یک همکار در منطقه زمانی دیگر هم اکنون کاهش یافته است(البته غیر از جلسات).

یادگیری سازمانی (OL) و مدیریت دانش (KM) نقش بسزایی در ایجاد این امکان ایفا می‌کنند. چگونه؟  

تنها دلیلی که می‌توانیم وظایف خود را بدون نیاز و صرف انتظار از دیگران انجام دهیم، به این دلیل است که اطلاعات در دسترس ماست و دارای اطلاعات مناسبی برای انجام وظایف خودمان هستیم بدون اینکه منتظر کسی باشیم.

 یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، امکان دسترسی و قابلیت استفاده از دانش را برای تیم‌ها فراهم می‌آورند. در ادامه این نوشته، به چرایی استفاده کسب‌وکارها و سازمانها از یادگیری سازمانی به همراه مدیریت دانش، پرداخته می شود.

  • یادگیری سازمانی شامل بهبود مستمر قابلیت‌های یک سازمان از طریق یادگیری است که می‌تواند از طریق روش‌های رسمی یا غیررسمی صورت گیرد.
  • مدیریت دانش (KM) – توسعه، اعمال و به اشتراک گذاری دانش از طریق تحقیقات مداوم.
  • یادگیری سازمانی بر پایه مدیریت دانش ساخته شده است که این پایه (مدیریت دانش)، نقش استخراج اطلاعات از منابع مختلف مربوط به بهبود فرایند یادگیری را ایفا می کند، در حالی که یادگیری سازمانی اجرای دانش حاصل از مدیریت دانش را برای تقویت مهارت‌های سازمانی فراهم می‌آورد.
  • "مزیت رقابتی" – موضوعی است که سازمان‌ها همواره بدنبال آن هستند و می‌تواند با بهره‌گیری مؤثر از اصول مدیریت دانش و یادگیری سازمانی به­دست آید.

یادگیری سازمانی و اهمیت آن: یادگیری سازمانی شامل کسب دانش، مهارت‌ها و بینش‌ها در سطح سازمانی است. یک شرکت پس از چندین سال هرگز همان شرکت قبلی نیست؛ بازار در حال تغییر است، کارکنان در حال تکامل هستند و محصولات متفاوت شده اند.

 به دلیل همیشگی بودن این تغییرات، نیاز به یادگیری سازمانی وجود دارد، زیرا این موجب تناسب، تکامل و حفظ مزیت رقابتی شرکت خواهد شد و مدیریت دانش، نحوه گردآوری، سازماندهی و به اشتراک گذاری اطلاعات با کارکنان، مشتریان و شرکای تجاری را انسجام می بخشد.

قدرت یادگیری سازمانی و همکاری با مدیریت دانش:یادگیری سازمانی (OL) و مدیریت دانش (KM) به عنوان کاتالیزور و بستر، درون یک شرکت/سازمان عمل می‌کنند و نوآوری و مزیت رقابتی را افزایش می‌دهند.

 پایه موفقیت یک سازمان در تشریک مساعی و به اشتراک گذاری دانش است. اما همین امر به سبب تنوع دیدگاهها و نظرات مختلف، با خودش مشکلاتی را به همراه دارد.

با اجرای صحیح یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، سیستمی در سازمان برقرار می شود که هر دیدگاه منحصر به فردی را تحسین و ارزیابی کارشناسی می‌کند که سپس منجر به تصمیم‌گیری‌های خوب و اطلاع‌رسانی می‌شود.

شرکت­ها/ سازمان‌ها نیاز به ایجاد یک سیستم دانش داخلی دارند که به کارکنان اجازه دسترسی به اطلاعات، تعامل بیشتر در میان اعضای تیم و به اشتراک گذاری دانش یکدیگر را می‌دهد و همزمان صرفه جویی برای زمان برای اندیشیدن و دادن ایده را سبب می شوند. اما این همه کار نیست و ضروری است فرهنگی از یادگیری پیوسته در میان مدیران و کارمندان در این شرکت­ها و سازمان­ها ایجاد شود.

نرم افزار مدیریت دانش

نتبجه: نوآوریِ تسریع شده

یک سیستم مدیریت دانش قوی و همه جانبه و جامع و یادگیری مستمر، مشابه نرم افزار مدیریت دانش کارما، محصول شرکت نرم افزاری جادوی فکر، می تواند به اشتراک گذاری اطلاعات را تسهیل کند و دسترسی به دانش را سرعت بخشد و نوآوری را افزایش دهد.

تطبیق‌پذیری در بستر پویای دیجیتال امروز، که روز به روز هم با تغییرات کوانتومی همراه است  برای شرکت­ها و سازمان­ها امری ضروری است و برای همگامی با این جریان، توصیه می‌شود که سازمان‌ها تصمیماتی استراتژیک با توجه به معیارهای صنعتی اتخاذ کنند.

نتایج مطالعه ای که توسط Korn Ferry(موسسه مشاوره با بیش از 50 سال سابقه)  انجام شد نشان داد که 85٪ از رهبران معتقدند که سازمان‌هایشان نیاز به زمان بیشتری برای آمادگی برای سرعت تغییر دارند.

در حالی که ناچارا باید مسیر را سریعتر پیمود. در اینجا یادگیری سازمانی و مدیریت دانش به کار می‌روند زیرا ابزارها و روحیه (یادگیری گروهی و دانش مشترک) مورد نیاز برای تطبیق با کسب و کار پویا را فراهم می‌کنند..

حل جامع مسئله: کلید موفقیت سازمان شما

سازمان‌ها مانند پازلی با قطعات مختلف هستند. هر چالش سازمانی مانند یک قطعه منحصربه‌فرد است که راه‌حل منحصربه‌فرد خود را می‌طلبد. اغلب برای حل یک مسئله به دیدگاه‌های مختلفی نیاز است، بنابراین، رویکردی جامع برای حل مسئله ضروری است.اگر با هم فکری، کارها بهتر پیش می‌رود، تصور کنید که همکاری تعداد زیادی از افراد چه نتایجی خواهد داشت! گردآوری دانش از طریق یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، با تشویق کارکنان به بررسی یک مسئله از زوایای مختلف، حل جامع مسئله را ترویج می‌کند.

هم‌افزایی تخصص‌ها

اصول هم‌افزایی در نظریه سیستم‌ها بیان می‌کند که "کل، بزرگ‌تر از مجموع اجزای آن است." یک سازمان یک سیستم است و منابع انسانی آن بخش اساسی این سیستم را تشکیل می‌دهند. بنابراین، بهترین نتیجه تنها زمانی حاصل می‌شود که افرادی با مهارت‌ها و دانش‌های مختلف در قالب یک تیم با هم همکاری کنند. در هر سازمانی، هر فرد توانایی‌ها و تجربیات منحصر به فرد خود را به اشتراک می‌گذارد.

یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، بر استفاده از این تخصص جمعی تمرکز دارند. هم‌افزایی تیم‌های مختلف، نقاط قوت فردی را ترکیب می‌کند تا نیروی محرکه‌ای ایجاد کند که به سازمان کمک می‌کند فراتر از انتظارات موفق شود.

توانمندسازی کارکنان

نظریه‌های انگیزشی در مدیریت، بر اهمیت توانمندسازی کارکنان تأکید می‌کنند. دلیلی وجود دارد که کارکنان کار خود را انجام می‌دهند و همیشه انگیزه‌ای پشت آن وجود دارد.

اشتراک دانش به رهبران سازمان اجازه می‌دهد تا شخصیت و انگیزه هر کارمند را درک کنند. سپس، بر اساس این اطلاعات، می‌توان محیطی ایجاد کرد که کارکنان را توانمند کند و بهره‌وری را افزایش دهد. ایجاد محیطی که از اشتراک دانش و یادگیری مداوم حمایت می‌کند، به توانمندسازی کارکنان منجر می‌شود. کار آن‌ها آسان‌تر می‌شود، نیازی به پیچیدگی‌های یافتن اطلاعات ندارند و می‌توانند بدون ترس از رد شدن، ایده‌ها را به اشتراک بگذارند. در چنین محیطی، همه راضی و خوشحال هستند.

بهبود مستمر

گزارش سال 2019 آموزش نیروی کار لینکدین نشان می‌دهد که 94٪ از کارکنان ترجیح می‌دهند با شرکتی کار کنند که در یادگیری و توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

ایجاد یک فرهنگ یادگیری مداوم، که در مرکز یادگیری سازمانی و مدیریت دانش قرار دارد، کارکنان را به بهبود مهارت‌های خود تشویق می‌کند و این برای برتری سازمان حیاتی است. مهارت‌محور بودن، جنبه کلیدی این فرهنگ است و بر مهارت‌های عملی و قابل اجرا که مستقیماً قابلیت‌های کارکنان را ارتقا می‌دهد و با اهداف استراتژیک شرکت هماهنگ است، تمرکز دارد.

ارتباط مؤثر

عدم برقراری ارتباط مناسب درون تیم منجر به اطلاعات نادرست و ناسازگار با اهداف می‌شود و در نتیجه، سوءتفاهم‌ها و ناپایداری محیط کار، نرخ بالای جابه‌جایی کارکنان را به دنبال خواهد داشت. کارمندانی که احساس می‌کنند شنیده نشده‌اند یا ارزشیابی نمی‌شوند، احتمالاً به دنبال فرصت‌های دیگری می‌گردند که این امر مفهوم تداوم کار شرکت را تهدید می‌کند و منجر به افزایش زمان یادگیری می‌شود.

مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، مسیرهای ارتباطی را برای کارمندان شما ایجاد می‌کنند، همکاری میان تیم‌ها را ترویج و از ایجاد سَیلو (انباشت اطلاعات و عدم به اشتراک‌گذاری آن) جلوگیری می‌کنند.

حفظ دانش

استراتژی‌های تجاری، رازها و تجربیات ارزشمند هستند و باید حفظ شوند تا در صورت ترک یک کارمند به دیگران منتقل شوند. اینجاست که حفظ دانش اهمیت پیدا می‌کند.

حفظ دانش شامل گرفتن، سازماندهی و ذخیره اطلاعات و تجربیات بحرانی است.

  نرم افزار مدیریت دانش کارما،

ارسال دیدگاه
jsj
هنوز هیچ کامنتی ثبت نشده است
پشتیبانی